A budapesti Piarista Gimnázium (SINCE 1717) blogja 2024. június 11. kedd

Beszámoló az első két Erasmus-évünkről

„A pályázatban kiemelt hangsúlyt kapott a tanárok és a tanulók ismereteinek bővítése (idegen kultúrák megismerése, idegen iskolák működésének feltérképezése, a piarista és az egyházi iskolák mibenléte Nyugat-Európában), képességeinek fejlesztése (nyelvi és digitális kompetenciák erősítése, önállóságot és talpraesettséget megkívánó helyzetek keresése) és európai, önképzésre nyitott és toleráns attitűdjének formálása az alábbi sarokpontok mentén:
  1. Az iskola nemzetköziesítése, új impulzusok
  2. Hivatáskultúra, életpálya-tervezés, hivatásgondozás és pályaorientációs támogatás
  3. Átfogó fejlesztés a fenntarthatóság, környezetvédelem és a teremtésvédelem területein
  4. Iskolai működés tanuló szervezetként
  5. Társadalmi felelősségvállalás, önkéntesség, érzékenyítés lehetősége
  6. Közös tanulás, ismeretszerzés, képességfejlesztés, attitűdformálás
Az egyes megvalósuló mobilitások tehát nem önmagukért való kiutazások, hanem tapasztalatátadás, beszámolók és egyéni, illetve közösségi reflexió által az iskola közös tanulását és fejlesztését segítik.” [Idézet a tavalyi iskolai Erasmus-beszámolóból]

 

Bár nehéz kibetűzni, mégis hálás dolog az Erasmus-koordináció az iskolai akkreditáció második évében is. (Az első évről és a pályázati kritériumrendszerről a honlap Erasmus+ fülén olvashatnak). Az iskolavezetés által 2022-ben remekül megszövegezett akkreditációs pályázat és az évről évre elfogadott beszámolók révén a program szervezetfejlesztési és pedagógiai sarokkövei pontosak, itt már csak a szakmai látogatásra jelentkező kollégák felkérésére, a pályázó diákok kiválasztására, a partnerek felkutatására, mindezek adminisztrációjára és a rendelkezésre álló keretösszeg szabályszerű elköltésére kell ügyelni. Ha leendő résztvevők vagy Erasmus-alumnák*usok érkeznek az irodához, többnyire örömmel, pirospozsgásan és kalandvágyón jönnek – szerződést írni, lezáró beszélgetést folytatni vagy csak az adminisztráció menete felől érdeklődni. A leggyakoribb kérdés természetesen a „Lehet-e már valamit tudni a csoportos mobilitás célországáról?” Előbb-utóbb persze mindig lehet. Hosszú távon pedig szeretnénk évről évre kiszámíthatóan ismétlődő csoportos és egyéni mobilitásokat szervezni. Idén ezekbe az országokba utazott a 16 résztvevő a 2023-1-HU01-SCH-000141400 számú költségigénylő pályázatunk támogatásával:

Szám

Résztvevők

Mobilitás

Időpont

Helyszín

Tématerület

Utazás módja

1. 

Jutai Kristóf (11.b), Káldy Ágoston (10.b), Kovács Antal (10.b), Sinóros-Szabó Zsombor (11.b), Zaránd Kristóf (11.b), Zaránd Miklós (11.a )+ Jónás-Meszleny Anna tanárnő

41400-MOBGRP-41588

2024-05.27-től 2024.06.04-ig

Acireale, Aci Bonaccorsi, Olaszország

 

Istituto Istruzione Superiore Gulli e Pennisi

Fenntarthatóság és szociális felelősségvállalás

repüő

2.  

Csapodi Zsombor (11.b), Gauland Kristóf (10.a), Józsa Marcell (10.b), Jutai Levente (11.b), Meskó Hunor (10.b), Maróti-Agóts Mátyás (11.a), Osztroluczky Márton (10.a), Petrik Dániel (11.a), Szövényi Regő (10.a), Zsuffa Zsombor (10.b) + Horváth Bálint Pál, Valaczka János Pál SP tanár urak

41400-MOGRP-00001

2024.06.11-től 2024.06.15-ig

Sevilla, Spanyolország

 

Colegio Calasancio Hispalense

Részvételi lehetőségek az iskolai döntéshozatalban, tanuló szervezet

repülő

 

 

A koordinátort keresik meg a lelkes nyelvtanárok, akik a tantárgyuk számára kiemelt jelentőséggel bíró utakat kísérik figyelemmel vagy szervezik maguk is. A spanyol partnerek felkutatását Vaszkun-Vastag Réka tanárnő, a francia kapcsolattartást Tegzes Emese tanárnő, míg az osztrák partnerintézményünk becsatornázását Balogh Veronika tanárnő végezte a tanévben lelkesen. Hangulatos pillanat, amikor világlátott kollégák lelkendeznek egy esetleges indiai cserekapcsolat lehetőségén a tanáriban vagy amikor egy matek- és egy magyartanár egyezteti a német iskola pedagógiájával kapcsolatos meglátásait. Minthogy ez igen üdítő feladat, az sem jelent problémát, ha egyszer-egyszer lendületes spanyolországi, olasz vagy német koordinátor kollégákkal kell egyeztetni. Ezen a ponton küldjük üdvözletünket Nadine Bergot tanárnőnek a landerneau-i iskolába, Angelika Harmat tanárnőnek és Ursula Hamacher igazgatónőnek Königswinterbe, Eva Maria Pollany tanárnőnek és Beatrix Dillmann igazgatónőnek az ausztriai Unterwaltersdorfba, Dionisia Cariolo koordinátor asszonynak és Tarcisio Maugeri igazgató úrnak Szicíliára, Estefania López igazgatónőnek és Eva Carrera tanárnőnek a spanyolországi Monforte de Lemosba és María Castellanos tanárnőnek és kollégájának, Frederico Lorente-nek, valamint Jorge Portela igazgató úrnak Sevilla városába. Köszönjük nekik és segítő kollégáiknak, fogadó családjaiknak és vezetőiknek, hogy hozzájárultak a gazdag és eseménydús Erasmus-évünkhoz. Köszönjük továbbá Véghné Juhász Krisztinának és a Hungary Expert munkatársainak a tanártovábbképzések lehetőségét és az adminisztráció menedzselését, Smikálné Ézsiás Erzsébet gazdasági vezetőnek az Erasmus-utak pénzügyi hátterének biztosítását és Oberfrankné Lévay Mirjamnak a biztosítások intézését. Külön köszönet illeti Kormos tanár urat a tanári utak órarendi kihívásainak leküzdéséért. Nem titkolt célunk a következő tanévben a lelkes Erasmus-alumniból és a nyelvtanárokból önkéntes alapon szerveződő Erasmus-csapat újraalakítása.

 

A tanári hangulatának is jót tesz, ha egy kolléga visszaérkezve édességekkel lepi meg a többieket, esetleg valaki bizonyítvány összeolvasás után már a nyári horvátországi Erasmus-továbbképzését tervezgeti fejben-szóban, vagy a spanyol kollégáknak szánt PIARISTA pulóvereket hajtogatja az asztalán olyan alakúra, hogy a kézipoggyászba könnyedén beférjen. Tanárkollégák voltak idén előkészítő látogatást végezni felderítésre váró külföldi partnerintézményekben a világ vége (Finistére) nevű megyében Franciaországban és Szicília köldökéhez (umbilicus Siciliae), Ennához egészen közel. Öt kolléga vett részt szakmai látogatáson német nyelvterületen és hét kolléga vett részt diákmobilitás kikísérésében, illetve résztvevők hazakísérésében. Ők a következők:

Szám

Résztvevők

Mobilitás fajtája

Mobilitás kódja

Időpont

Helyszín

Utazás módja

1. 

Bottka Benedek

szakmai látogatás

41400-MOB-0003

2023.11.20-27.

CJD Christophorusschule, Königswinter DE

vonat

2. 

Pehartz Tamás

szakmai látogatás

41400-MOB-0001

2023.11.20-27.

CJD Christophorusschule, Königswinter DE

vonat

3. 

Dr. Sáfár Éva

szakmai látogatás

41400-MOB-0002

2023.11.20-27.

CJD Christophorusschule, Königswinter DE

vonat

4. 

Szőke Máté

előkészítő látogatás

PV1

2023.12.06-08.

Lycée Saint Sébastien, (Les2Rives) FR

repülő, vonat

5.

Csanády Dávid

hosszú mobilitás kísérője

41400-MOB-0006

2024.01.14-16.

Lycée Saint Sébastien, Landerneau FR

repülő, vonat

6.

Lázár Ágota

hosszú mobilitás kísérője

41400-MOB-0010

2024.02.25-28.

CJD Christophorusschule, Königswinter DE

vonat

7.

Balogh Veronika

szakmai látogatás

41400-MOB-0005

2024.03.17-23.

Don Bosco Gymnasium, Unterwaltersdorf AT

vonat

8.

Újhelyi Zsigmond

szakmai látogatás

41400-MOB-0011

2024.03.17-23.

Don Bosco Gymnasium, Unterwaltersdorf AT

vonat

9.

Vaszkun-Vastag Réka

hosszú mobilitás kísérője

41400-MOB-0008

2024.04.03-05.

Colegio Padres Escolapios, Monforte de Lemos SP

repülő, vonat

10.

Simon Eszter

előkészítő látogatás

PV2

2024.04.17-22.

Istituto Istruzione Superiore Gulli e Pennisi, Acireale IT

repülő

11.

Kutasi László

hosszú mobilitás kísérője

41400-MOB-0012

22024.05.31-06.02.

Colegio Padres Escolapios, Monforte de Lemos SP

repülő, vonat

 

Az osztályfőnökökkel és a szülőkkel karöltve igyekeztünk egyengetni a legnagyobb kalandra, a hosszú, akár hónapokig tartó mobilitásra kiutazási lehetőséget nyerő tanulók útjait. A landerneau-i Lycée Saint-Sébastien idén is fogadott diákot Magyarországról, ám a kapcsolat stabilitását dicsérendő maguk is küldtek vendégtanulókat Budapestre: Kovács Keve (10.a) kiutazását megelőzően Yannael Salaud (Landerneau FR) és Heden Hamzaoui (Landivisiau FR) érkezett az iskolába és tanult velünk október 8-tól november 17-ig. Az iskola történetében még nem volt példa idegen anyanyelvű diákok hónapokig tartó befogadására, ezért különösen nagy büszkeséget jelent, hogy a két diák részlegesen integrálódni tudott az iskola közösségébe és figyelmesen részt vettek a számukra kialakított órarend óráin: spanyol- és franciaórákon, földrajzszakkörön, matematika-, biológia- és testnevelésórákon, művészeti és angolórákon. Hálásak vagyunk a vendégek nyitottságáért, az órákat tartó szaktanárok és az órán részt vevő diákok készségességéért. A francia tanulók mobilitásának és a karácsonyi szünetnek a végén tehát Kovács Keve tanuló utazhatott Franciaországba három hónapos tanulmányútjára Csanády tanár úr kíséretében, majd Czefernek Balázs (11.b) indult el a már jól ismert königswinteri partneriskolánkba Lázár tanárnővel februárban. A sort közvetlenül húsvét után Szabó Lukács Iván (10.a) nyertes pályázó folytatta, aki az újdonsült partneriskolánkba, Monforte de Lemos település piarista iskolájába utazott két hónapra:

Szám

Résztvevő

Mobilitás kódja

Időpont

Helyszín

Utazás módja

1.

Kovács Keve

41400-MOB-0004

2024.01.14-04.12.

Lycée Saint Sébastien, (Les2Rives) FR

repülő, vonat

2.

Czefernek Balázs

41400-MOB-0009

2024.02.25-05.16.

CJD Christophorusschule, Königswinter DE

vonat

3.

Szabó Lukács Iván

41400-MOB-0007

2024.04.03-06.02.

Colegio Padres Escolapios, Monforte de Lemos SP

repülő, (vissza vonat is)

Egészen újszerű jelenség az iskolában az Erasmus-tanártovábbképzések műfaja. A május végi jelentkezők közül az iskolának módjában állt mindenkinek a választott horvátországi képzését az Erasmus-keretösszegből támogatni, ezért június elején igazgató úr a következő kollégákat kérte fel mobilitás teljesítésére Rovinj városában:

Szám

Résztvevő

Mobilitás kódja

Képzés témája

A képzés időpontja

Helyszín és utazás

1.

Balogh Veronika

41400-MOB-0013

Gemeinsam Lernen, Gemeinsam Wachsen - Praktische Methoden für erfolgreiche Teamarbeit 

2024.07.14-20.

Rovinj, HR

busz

2.

Pehartz Tamás

41400-MOB-0014

Tanári jóllét: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére

2024.07.28-08.03.

Rovinj, HR

autó

3.

Posta István

41400-MOB-0015

English Language Development for Teaching Staff 

2024.08.04-10.

Rovinj, HR

busz

4.

Urbán Gergely

41400-MOB-0016

Integrating AI in and out of the classroom

2024.07.28-08.03.

Rovinj, HR

autó

A harmadik újdonság a nemzetközi életünkben, hogy Erasmus-mobilitáshoz köthetően cserecsoportot is fogadhattunk június elején Budapesten. A szokásos varsói és az újdonságot jelentő egynapos dán látogatócsoport mellett tehát az Erasmus-kiutazáshoz kapcsolódóan egy 10 fős csoport érkezett június 4-én, kedden Budapestre a sevillai Colegio Calasancio Hispalense piarista iskolából.

 

A magyar pályázók családjai készségesen befogadták a spanyolokat, akik nap közben órát látogattak, városi állomásjátékon vettek részt, együtt fociztak a magyarokkal a Városligetben, ellátogattak közösen a Parlamentbe és a tetőteraszon a közösen elkészített túrós tészta elmajszolásával zárták a június 4-8. közötti látogatásukat. Az Erasmus-céloknak megfelelően természetesen közös nemzetközi projektbe is belevágtak a résztvevők, melynek eredményeiről remélhetőleg a következő évek összefoglalóiban már részletesen is be fogunk tudni számolni.

 

2024.06.11.

Szőke Máté

Erasmus-koordinátor

Design: Unicial Program: Florka