A budapesti Piarista Gimnázium (SINCE 1717) blogja 2020. március 26. csütörtök

KoroNapló

A piarinsta diákújságírói úgy határoztak, erről a rendkívüli időszakról blogot írnak KoroNapló címmel. Csenger Nándor, Forián-Szabó Miklós, Nagy Lőrinc és Sebestyén Kristóf  Szakál Ádám tanár úrral kiegészülve minden héten billentyűt ragadnak, hogy megírják nehézségeiket és örömeiket, képernyőre vessék hogyan változik meg diáklétük, miként alakul az osztályközösséghez és az iskolához való kapcsolatuk. 

Elképzelés vs. valóság

2020.03.26., Nagy Lőrinc

Kevés dolog van, ami után egyszerre érdeklődik az osztályfőnök, a nagymama, a kedves szomszéd és az országos sajtó. Ilyen az, hogy hogyan zajlik valójában az digitális távtanulás. Megmutatjuk, milyen a reggeli.

 

A helyes kézmosás

2020.03.25., Csenger Nándor

Habár egykori tanárunk, Pataki Imre már évek óta megmutatta (link) a hatékony kézmosás titkát, a napokban egy újabb kiváló módszer bukkant fel, melyet melegszívvel ajánlunk.

 

Hóesés vs. Google Classroom

2020. 03. 23., Forián-Szabó Miklós

Továbbvihető öröm

2020. 03. 20., Szakál Ádám

Csütörtökön tanári konferencia volt Zoom-on. Igazgató úr két ajtóval arrébb vezette az online csapatokat. Azért két ajtóval arrébb, mert becsületből átvonultam az igazgatóhelyettesibe. Ha már digitális-, meg távoktatás, akkor vegyünk csak szépen távolságot! Három híján minden tanár bejelentkezett. Érdekes volt, hogy minden kolléga mögött az otthoni dísznövényeket, könyvespolcot, stb. lehetett látni. Olyan egység a sokféleségben hangulata lett így a konferenciának. Úgy látszik a tanári kar venni tudja majd az átállás akadályát. Már csak az a kérdés, hogy a diákok ráéreznek-e arra, hogy nemcsak rövidpórázon tartva lehet elképzelni egy iskolát, azaz rátalálnak-e a saját érdekemben, kedvemre tanulok hozzáállásra? Ha a kényszerhelyzet valami nagyobb együttműködést hoz, akkor lehet, hogy lesz maradandó és továbbvihető öröm is a mostani ürömben.

Leporolom a tankjait, meg a kiváló dolgozó munkaérdemrendjét

2020. 03. 19., Szakál Ádám

Szerdán, az első online reggeli imára beültem Lehel tanár úrhoz háttérnek. (Tényleg nem csak odafotosopolva voltam, na!) Egy öregdiák visszajelezte, hogy az integetésem dobta föl a napját. Mondjuk volt érte küzdelem, mert 5 perc után megköszörültem volna a torkom, csak féltem, hogy hogyan is veszi az ki magát, ha vírus idején beleköhögök az online térbe! Példát kell mutatni, kérem szépen! Szerintem következőnek lenyomok a háttérben mondjuk egy komplett kézmosást.

Kormos tanár úr távirányít, nincs az irodában. Furcsa, mert mindig korán szokott érkezni. Azért időnként majd leporolom a tankjait, meg a kiváló dolgozó munkaérdemrendjét.

Akinek van füle, hallja meg

2020. 03. 18., Sebestyén Kristóf

Akiknek már hiányoztak a kegyes atyák nyugtató, lágy szavai és bölcs gondolatai, ma reggel eme igényüket is ki tudták elégíteni a 8:45-ös reggeli ima közvetítés keretein belül. Az adást 413-an nézték (az egyidejű max. nézőszám 248 fő volt), ami új csúcs a piarista közvetítések történetében.
Mint már korábban említettem a legjobb stratégia, ha az ilyen nehéz időkből is megpróbáljuk a lehető legjobbat kihozni, és a helyzet jó oldalát nézni. Ez ugyanúgy igaz a szabadidőnkre is. Egy jó ötlet, ha a tengernyi tanulni való mellett maradt kis szabadidőnket is hasznos tevékenységeknek áldozzuk. Csinálhatunk vagy tanulhatunk olyan dolgokat, amelyekre eddig nem volt elég időnk vagy energiánk. Például akinek ma volt kedve, olyan hasznos képességeit tudta fejleszteni a mai miniszterelnöki facebook live alatt, mint például a szájról olvasás.

Meglátni a lehetőséget

2020. 03.17., Sebestyén Kristóf

Habár a koronavírus egy elég tragikus járvány, de az általa létrejött helyzetnek bizony lehetnek jótékony hatásai sok mindenre. Sokszor egyfajta krízisnek kell történnie, hogy a már jól megszokott rendszerekben pozitív irányú változás, fejlődés történjen. Például 1973-ban, az olajválság hatására kezdtek el a japánok sokkal energiagazdaságosabb autókat tervezni, ezzel megnövelve a kőolaj felhasználásának hatékonyságát. Valami ilyesmi történhet az elkövetkezendő hónapokban a mi kis oktatási rendszerünkben is. Napok óta készülnek a különböző innovatív google osztálytermek, és egyéb online oktatást segítő felületek. És habár ezen programok hatékonysága még nem haladja meg a gőzgépét, de nagyon jó úton jár felé.

Az iskola diák nélkül mondd, mit ér?

2020. 03. 17., Szakál Ádám

Amikor minap átmentem az iskolába, megnézni, hogy igazgató úr bírja-e még a digitális átállás huzavonáit, eszembe jutott a Máté Péter dal, amelyet nem is olyan rég a sítúrán énekeltünk: „Termés nélkül termőfölded mond mit ér, és az éj az álom nélkül, élet a tettek nélkül mondd, mondd, mondd mit ér?” És az iskola diákok nélkül, mondd mit ér? – tettem hozzá a sorozathoz magamban az üres folyosón baktatva. Bevallom persze azért nem rossz mindig, ha egy-egy kis időre nem lát az ember diákot, de amikor bepötyögtem az osztályom névsorát a Classroomba, átfutott az agyamon, hogy most egy jó darabig nem fogom személyesen látni ezeket az arcokat. A tizenkettedikesek és a hetedikesek pedig a keretes szerkezet egy-egy eleméből is kimaradnak. Az előbbiek nem kapják vissza a virágot, amit hajdanán ők is feltűztek a ballagó „nagyoknak”, az idei hetedikesek pedig nem emlékezhetnek arra, hogy milyen kicsik voltak, amikor ők bajlódtak a gyöngyvirág ziherejsztűjével. Más részről érdekes kreativitási kihívás így közösséget szervezni, alkotni. Félek a hetedikesek még nem kezdenek bele, még nem tudják, hogy hogyan kell. Hogy kell. A tizenkettedikesekben viszont reménykedem, hátha mutatnak valami olyat együtt, ami nekünk is példa, bíztatás.

Cukros lisztes WC papír

2020.03.16., Sebestyén Kristóf

A mögöttünk álló hétvége, mint ahogy számos magyar családban, nálunk is a készleteink feltöltésével telt. Remélem mindenkinek sikerült az elkövetkező 3 hónapra elegendő mennyiségű táplálékot és fogyóeszközt felhalmoznia. Mi már készen állunk, hogy jövő héttől csak cukros lisztes wc papíron éljünk, ha a szükség úgy hozza.

Címkék: Koronavírus

Design: Unicial Program: Florka