Kávé, flashmob, nyomtató, munka, kávé - piarista tanárok egy keddi napja
A diákok közül kevesen vannak tisztában azzal, mi történik egy átlagos napon a tanáriban. A piarinsta lerántja a leplet. Tudósítás a tanári szobából 2022. május 24-én, kedden.
6:30 (MR) Laudetur, gyönyörű reggelt!
Márkus Roland vagyok, a Piarista Gimnázium tanára. Ma Környei Kristóffal (9.b), a piarInsta diákújságírójával a tanári szobából tudósítunk. Előfordulhat, hogy van olyan (öreg)diák, aki életében nem járt itt, emiatt úgy gondolta a szerkesztőség, üdvös lenne egy helyszíni tudósítás a tanáriból. Lássuk!
6:35 (MR) Kormos vs. Márkus
A tanári szobához közeledve látom, ahogy a folyosó végén Kormos tanár úr épp a 8.a termét nyitja. Ő ért be hamarabb, minden igyekezetem ellenére. Tudtam, hogy nem lett volna szabad lefeküdnöm.
6:50 (MR) Jó reggelt!
Hangokat hallok a folyosóról. Mjazovszky tanár úr érkezik, aki halk kártyacsippantással nyitja az ajtót, s ahogy meglát, kedvesen köszön: “Jó reggelt”. Egyelőre ketten vagyunk.
6:55 (MR) Ovális asztal
Először csendül fel a kávéfőző hangja. Miközben megcsodálom a kávéfogyasztók seregszemléjét a hűtő fölött kifüggesztett listán, az a sejtésem, hogy innen már nincs megállás. Időközben hárman lettünk, egyelőre mindenki a helyén. A kávéfőző melletti ovális étkező-tárgyaló-kávézó-közösségi asztal még magányosan várja az érdeklődőket.
7:00 (MR) Kulcskérdés
Egy érdeklődő 7.a osztályos diák a tanterme kulcsát keresve néz be a tanáriba. A tenni akarás belső hullámát megülve kikelek tikkadt helyemből. Érzem, hogy most valami igazán nagyszerű dolgot fogok tenni: eszközt adok egy diák kezébe, hogy beléphessen a nagybetűs Terembe, a Tudás Fellegvárába, az Osztálya Szentélyébe.
7:50 (MR) Futószalagon
Visszaértem a reggeli 7:20-as miséről. Ekkorra a tanáriban már pezseg az élet, boldogok a kollégák, a szinesfenymasolok.hu feliratú nyomtató pedig ontja magából a dolgozatokat és feladatlapokat.
8:03 (MR) Lesz-e helyettesítés?
Az elmúlt húsz percben Kormos tanár úr harmadszorra lépdel végig a tanáriban. Szelíd lépteit órarend-formáló hatalmának árnyéka kíséri. Úgy tűnik, valahova be kellene osztani valakit…
8:10 (MR) Who we are?
El kell áruljam, hogy a tantestület jelentős hányada óraadó tanár, közülük sokan nem is feltétlenül időznek el a tanáriban. Az osztályfőnök kollégák már a napkezdő “osztályfőnöki negyedórákat” tartják. Ahogy szétnézek, sok a fiatal tanár, sok a (kis)gyerekes családapa és családanya.
8:12 (MR) Kedd
Alapvetően derűs, békés a hangulat.
8:20 (KK) Órahullám
Az első óra előtti csengővel a tanári is kiürül, egy-két tanár ugyan kisebb késéssel, de elindul órát tartani. 8:26-kor egy tizedikes diák érkezik a nyitott ajtóhoz: “Tanár úr, Önre várunk öt perce.” Csak 2-3 tanár marad.
8:32 (KK) Sztorizgatás
A nagy csöndet halk beszélgetés váltja fel, miközben továbbra is érkeznek a pedagógusok a munkába. A szorgos munkát itt-ott egy-két vicc, történetmesélés szakítja meg, nevetés kíséretében.
8:39 (KK) A diákság veszedelme
Újra megszólal a nyomtató, már magam előtt látom a számonkéréstől összeszorult gyomrú diákokat.
8:55 (KK) Visszatér a némaság
A tanári újra mély csendbe burkolózik, az oktatók is elmennek feladataikat intézni, csak néhányan maradnak.
9:03 (KK) A régi barát
A jelzőcsengő hallatán már szemeim előtt látom a pár perc múlva érkező tanári hullámot, míg előkerül a felejthetetlen kávé is.
9:12 (MR) Őszinte pillanatok
“Most, amíg nincs itt Környei úr, beszéljük meg a dolgokat, aztán, ahogy visszaért, jöhet a hivatalos hangulat” - kommenteli egyik kolléga, amikor a következő órájára igyekvő Környei Kristóf elhagyja a tanárit.
9:14 (MR) A gőzgépével vetekszik
“A tanári munka hatékonysága a gőzgépével vetekszik” - szólítja meg az tizenegyedikesek egyik osztályfőnökét az iskola több mint húsz éve itt tanító tanára. Kétségkívül sok ponton az ipari forradalomhoz nyúlnak vissza a mai oktatási rendszer egyes sajátosságai.
9:27 (MR) Patrónás-piarista
Az elmúlt 15 percben előkerültek a megelőző órán szerzett pedagógiai élmények, rövid párbeszéd egyes pedagógiai koncepciókról, páran pedig kifejezték örömüket a tegnapi patronás-piarista produkció miatt. “Nagyon színvonalas előadás volt” - jegyezte meg hangosan Pehartz tanár úr.
9:36 (MR) Szomszédok
Meglepően sokan, mintegy nyolcan készülnek a tanáriban az óráikra a most zajló második óra idejében. Rövid társalgás zajlik az iskola és az oktatás aktuális kérdéseiről, mire elhangzik szelíden az összegző, minden vélt konklúziót magában foglaló kérdés egyik kollégától: “jobbról és balról is új szomszédom lesz jövőre?”
9:45 (MR) Stockholm-szindróma
Az asztalokat figyelve az a gyanúm támad, hogy lemaradhattam a “tanári stócpakoló verseny” meghirdetéséről. Mindenesetre érdemes figyelni a részletekre, akár a közös nyomtatóasztalt vizsgálva is:
A könyvborítót látva egy spanyol szerző műve jut eszembe, aki “Az én problémám” címmel intézi szavait szerelméhez, nem spórolva a meg az efféle képeket: “Ölelésed ajtók nélküli börtönére ítélem magam.”
9:57 (MR) Örülünk, Vincent?
Miközben Melegh tanár úr, “Ági, te nagyon jól tudsz olaszul is!” felszólítással kezdeményez konzultációt egy énekkönyvvel a kezében, frissen minősített kolléga lép be az ajtón. Kiderül, hogy rövid - még - online megmérettetés volt. Gratulálok! Elképesztő, mennyi téma elfér 45 percben a tanáriban.
10:05 (MR) A főnök színre lép
“Pista, csatlakozol hozzánk?” - köszön be igazgató úr a szünetben. Horváth el.
10:10 (KK) Újra hivatalosan
Visszatérésemkor gyanúsan nyugodt hangulatot tapasztalok ugyan, de folytatom a közvetítést. Pár oktató eltűnik a teremből, feltehetően a folyosón folyó tizenegyedikes flashmobot tekintik meg. A rendezvény vége után az elcsatangolt pedagógusok hazatérnek, kritikájukat sem restek kifejezni. Mindeközben egy bátor diák édességgel a kezében lép be a terembe, s a tanárok tüstént körégyűlnek. Eközben élénk az élet, mindenhol 2-3 fős csoportokban folyik a társalgás.
10:16 (KK) A munka minden előtt
A csöngő elhangzásával visszatérnek munkaasztalaikhoz a tantestület lelkes dolgozói, bár a kávésarok továbbra sem marad üresen. A diákság nevelői bögréjükkel a kezükben társalognak és vitatják meg problémáikat.
10:35 (KK) Mennyei manna
A folytonos munkától fáradt pedagógusok, mint megmentő tekintenek az Ali tanár úr által a tanáriba szállított tegnapi ebéd maradékjára. Egyikőjük elmondása szerint a kávézóasztal tekinthető a tanári fekete lyukának, mivel ott étel 10 percnél tovább még nem maradt.
10:40 (MR) *******
********** ****** ******** *********** ********** - veti fel a munka csöndjét megszakítva egyik kolléga. *********** ************** ** * ********* ********* - hangzik a válasz, mire meglepő kérdéssel szól hozzá a sarokból egy fiatal osztályfőnök: ** *************** * ******** ******* ************ *** * * * * *** ********.
10:45 (KK) Labda vót spori!
A sercegő munka hangját felváltja Kis Tamás tanár úr és Márkus Roland tanár úr visszaemlékezése a legendás DVTK meccsekre, amit kisebb nevetés kísér. Majd a diskurzus áttér a budapesti piarista diákok jellemére, amit Pehartz tanár úr egy drámai kilépővel fejez be. Pehartz el.
10:50 (KK) A hős misszionárius
Tudósítótársam, Márkus tanár úr veszélyes feladatra indul szerkesztőségünk érdekében, körbenéz az oroszlán barlangjában. Missziójának eredményét képben közli, amit máris csatolunk olvasóinknak:
10:59 (KK) Teljes tudás birtokában
“Találd ki, kinek adtam életem első intőjét” - hangzik el a kérdés. Úgy látszik, iskolánk pedagógusai nemcsak oktatnak, hanem nevelnek is. Eközben én kisebb kutatásom után rájöttem, hogy felkészületlennek biztosan nem lehet őket nevezni:
11:24 (KK) Hogyan éljünk helyesen?
Miután bő 25 perc alatt semmilyen nagyobb attrakció nem történt, úgy döntöttem, hogy tűpontosan átkutatom a tudás fellegvárát jelképező tanárit, hogy olvasóink ne maradjanak tájékoztatás nélkül. Pár perc keresgélés után meg is találtam az élethez való egyik legfontosabb útmutatót.
11:36 (KK) “Létezik fekete mise is, de az más”
A hittandolgozatok javítása közben ketten a dolgozatokról elmélkednek. Eszmefuttatásuk közben a misék prédikációjával kapcsolatban ki is javítják az egyik rossz választ író nebulót: “A pap nem háttal csinálta, anyanyelven tolta”.
11:55 (KK) Vérfrissítés
Kicsöngetnek 4. óráról, közeledik a nagyszünet. Izgatottan várom, hogy valamilyen érdekes történetet, szituációt vethessek a papírra. Eközben egyes oktatóink már hazaindulnak.
12:00 (KK) Újabb roham
Ahogy azt már megtanultuk, a szünet egyenlő a felpezsgéssel, ez most sincs másképp. Mindenhol vicces történetek hangzanak fel, a kávézóasztal pedig újra megtelik élettel.
12:13 (MR) Az iskola működik
Kegyetlen tempóban zajlik az élet. A tanári ebben a nagyszünetben igazi anyahajó: vadász(tanár)gépek fel és leszállnak, gyors töltés, információmegosztás és irány vissza.
12:17 (MR) Kréta-ember
“A képzési programot bemutató prezentáció előtt, kérjük oldja meg a ráhangolódó feladatokat” - hangzik egy géphangú élő Kréta-ember szájából a felhívás az online képzési anyagból.
13:13 (KK) Csak az olvasók!
Nagy a baj! “Megfenyegettek”, hogy visszaküldenek a tudósítás miatt elmulasztott dolgozatot megírni, azonban kitartásom és lelkesedésem megmentett ettől a veszedelemtől. Valakinek dolgoznia is kell, mert Márkus tanár urat elkapta a beszélgetés heve.
13:25 (KK) Melyik busszal menjünk?
Egyes tanárok már kezdik lezárni a napjukat, beírják a jegyeket, és tervezik a délutáni programukat, illetve a holnapi tanári kirándulás utazását.
13:30 (KK) Visszatérő ijedelem
A dolgozat fenyegetése újra visszatért, egyre húzósabb a helyzet. Reméljük, van még kiút.
13:41 (MR) Top secret
A “tanári tudósításról” - észrevételeiket kérve - tájékoztattuk előre a tantestületet. Úgy tűnik, páran nem is vállalták a rivaldafényt, s ma áthelyezték telephelyüket az épület más pontjaira.
13:51 (MR) Jó a hangulat
A tanári csendjét Lázár tanárnő nevetése töri meg.
13:52 (MR) Laugh for everyone
Lázár tanárnő nevet. A tanáriban ülő kollégák arcára is mosolyt kanyarint kacagása. “Megnézhetek egy másikat?” - kérdezi egyik németes kollégájától, majd mintegy tíz másodperc csönd következik. Levegő. Vége.
13:53 (MR)
Lázár tanárnő tovább kacag.
13:55 (KK) (MR) :D
:D :DDDDD
13:56 (KK) Lassan zárunk
Legtöbbeknek már véget ér a nap, kezdenek elszállingózni, illetve ebédelni menni. A legkitartóbbak még egy utolsó ostromra indulnak, kezdődik a hetedik óra.
14:13 (MR) Az utolsó pedig csukja be az ajtót
Kiss Gergő tanár úr rögtönzött tantestületi konzultációt követően, a jelenlévők egyetértésével lekapcsolja a lámpát. “És akkor lekapcsoltuk a lámpákat” - súgja Kiss Gergő tanár úr felém, hogy el ne felejtsük rögzíteni a tudósításban. A nap végére lassan együtt írjuk a cikket.
14:45 (MR) Három tanárnő beszélget
Kommentár nélkül: “Kreatív csapat.” “A nyolcadikosok is, igen.” “Készség és képesség oldalról is.” “Jó gyerek.” “Nekem nagyon rossz lett volna, ha csütörtökön.”
14:55 (MR) Párbeszélgetések
Annyira sok párhuzamos páros-triádos beszélgetés zajlik, hogy ez felér egy újságíró-elterelő művelettel. Nem hallok ki semmit. Néhányan még most is képesek csendben dolgozni.
15:20 (KK) Nehéz búcsú
Könnyes szemmel ugyan, de el kell búcsúznom a mai nap színteréről. Az itt eltöltött időm alatt szinte a szívemhez nőtt ez a hely. Megfogyatkozott számban ugyan, de mind a tudósítás, mind a tanári munka folytatódik.
16:07 (MR) Pszt
Egyre nagyobb csend honol, a tanáriban ezekben a percekben már csak Ali tanár úr dolgozik. Nemrég tettem egy kört az iskolában, ahol csökkentett üzemmódban, de zajlik még az élet. Külön érdekesség Moór tanár úr teraszon tartott órája.
17:59 (MR) Az utolsó mohikánok
Kis kitérővel visszatérek a tanáriba. Ali és Moór tanár urak még mindig állomáshelyükön rostokolnak, de már útra készen. Lassan ők is elhagyják a tanári anyahajót. Megérdemelt, dolgos napot zárnak. Bárcsak láthatnám, milyen órákat tartanak holnap!
22:02 (MR) Életünket és vérünket
Egy véradás és baráti beszélgetés után újra célba veszem a tanári szobát. Rettegve remélem, hogy találok még valakit. Ezúttal már csak tavasz és csönd és sötétség és - senki.
Környei Kristóf, Márkus Roland SP