A budapesti Piarista Gimnázium (SINCE 1717) blogja 2022. január 27. csütörtök

Itt a fele!

“Milyen lett a bizonyítványod, kisfiam?” “Kit érdekel, anya? Ez csak egy félévi tájékoztató.” - hangzik az elképzelt párbeszéd anya és fia között. A félév végén diákokat és tanárokat kérdeztünk, szerintük mi a szerepe a félévi jegyeknek.

2022. január 21-én, múlt hét pénteken hivatalosan is lezárult a 2021/2022-és tanév első fele. Ebben a tudatban, nyugodt szívvel írhatták a lelkes diákok a pénteki dolgozatokat. Az osztályozó konferenciák a megelőző napokban, már szerdán és csütörtökön lezajlottak. A félévi jeggyel kapcsolatban a diákokban mindig ott van a kérdés, hogy mire való a félévi bizonyítvány. A diákok véleményét ismerhetjük, akár gyerekeink panaszkodásából, akár saját gyerekkori élményeinkből fakadóan.

Azonban nem mindenki választja a tanárságot, mint nemes szakmát, így adódhat a kérdés, hogy a tanárok mit gondolnak a félévi jegyről. Mit javasolnak, hogyan gondolkodjunk róla és hogyan álljunk neki az előttünk álló félévnek, illetve van-e különbség félév és félév között.

Ennek kapcsán betekintést nyerhetnek a tanárok feladataiba, mik azok a kötelezően elvégzendő teendők, amik nem maradhatnak ki. A félévi bizonyítvány jelentőségét és értelmét kutatva néhány diáktársunk véleményét is kikértük.

Stábunk kutatómunkájának eredményeként nehézkesen, de arra a következtetésre jutottunk hogy a tanárok szerint a félévi jegy nem több csupán egy tájékoztatásnál. Ugyanakkor hiába csak egy tájékoztatást ad a félévi jegy, elég melós időszak ez tanároknak:

  • Minden diákot “le kell zárni”, azaz a félévi teljesítményét összesítve félévi jegyet kell adni.
  • Ehhez ki kell javítani az utolsó dolgozatokat, hogy az még “pont számítson”.
  • És ami igazán hardcorerrá teszi az egészet, hogy mindezt határidőre, az osztályozó értekezlet reggeléig kell megcsinálni.

A megkérdezettek szerint fontos még, hogy ez a tájékoztatás nem csak a a diákoknak és a szülőknek szól, hanem a tanároknak is jó, egyértelmű visszajelzést ad.

Bán tanár úr kérdésünkre adott válaszában jelentős hangsúlyt kapott az, hogy ez az értékelés egy ún. vízszintezőként is funkcionál. Legfőképp azért mert “a tanár látja mit tervezett, és abból mit tudott megvalósítani”. Emellett az is visszajelzést nyer, mennyire ment át a diákságnak a tananyag, kell-e valamin esetleg változtatni vagy egyelőre jók-e az eltervezett módszerek.

Melegh tanár úr kicsit más oldalról fogta meg a dolgot. Szerinte “ebben a félévi értékelésben van egyfajta megszokás is”. Megszoktuk hogy ez van, le kell adminisztrálni. A kutatásban résztvevő tanárok azonban egybehangzóan azt képviselték, hogy “ez a pillanatnyi állásod, tudásodat jelképezi és innen tudsz valamilyen irányba továbblépni”.

És hogy merre tovább? Olyan ez, “mint amikor a túrán az óránkra pillantunk: elérjük-e még a 16:20-ast vagy már csak a 17:40-est? Elkezdődhet-e az újratervezés, vagy meggyorsítjuk a lépteinket, s elérjük a 16.20-as vonatot?” - összegezte képletesen a félévi bizonyítvánnyal kapcsolatatos gondolatait Valaczka András tanár úr.


Magó Benedek, piarinsta

Design: Unicial Program: Florka